A Reward for the best Thesis at the Arts Academies of Zuyd Maastricht
SCRIPTIEKUNST.ORG 2021 JURY RAPPORT 15 oktober 2021
In het Covid19 jaar 2021 werden 27 scripties ingestuurd, door studenten van bijna alle kunstopleidingen.
Het valt de jury op dat het algemene niveau behoorlijk hoog ligt. Met name het basisniveau is gestegen - er zitten nauwelijks nog uitschieters naar onder bij. Dat maakt de taak van de jury boeiender, maar niet makkelijker.

Vanaf deze jaargang nodigen we steeds een docent van één van de kunstacademies uit om in de jury te zetelen. Dit jaar verwelkomen we Anna Luyten, docent aan de Toneelacademie (en onderzoeker en journaliste).

De jury liet zich graag verrassen door originele invalshoeken die gedragen worden door een grondig onderzoek vanuit een persoonlijke fascinatie. Welke nieuwe inzichten heeft de indiener tijdens het weven van het denklandschap verworven? Wat is er nu anders geworden, na de scriptie? En hoe betrekken ze de lezer - de buitenstaander - daar in? Wat raakt, verrast, ontroert of fascineert? Overschrijdt de scriptie de reguliere artistieke onderzoekspraktijk die sowieso in het vakgebied gehanteerd wordt? Is er een vakoverschrijdend meerwaarde voor de argeloze - maar geïnteresseerde - lezer?

Daarnaast speelt de vormgeving en de aansluiting op de eigen artistieke praktijk een belangrijke rol. En met name hier valt nog wat te winnen. Soms gaat de vormgeving niet verder dan gebruikelijke, generieke standaarden. Zo ontstaat een afstand tussen vorm en inhoud. Een eigen vormgeving kan zoveel meer bijdragen dan louter opsmuk. In een aantal scripties blijft het onduidelijk hoe de inzichten verworven binnen het scriptie onderzoek, de eigen artistieke praktijk veranderd of verrijkt hebben. De jury is met name benieuwd naar onderzoeken waarbij de artistieke praktijk de aanleiding is tot diepgravender onderzoek, nieuwe vragen oproept of conventionele onderwerpen vanuit de eigen maakpraktijk belicht. Het zou voor de beeldvorming helpen als studenten in hun scriptie een link naar de eigen artistieke praktijk legden - al was het maar een letterlijke link naar hun website, of enkele illustraties van eigen werk.

Dit jaar willen we heel uiteenlopende onderzoeksstrategieën uitlichten, op verschillende media. Covid19 heeft maar enkele ‘gemediatiseerde’ scripties opgeleverd. In de rijke mogelijkheden van andere media ligt volgens de jury nog onontgonnen terrein. Podcasts, online lecture performances, films, boekjes als object... er is echt meer mogelijk dan een document op A4 formaat. De jury juicht experiment met vorm en media toe en motiveert studenten om in de vorm van hun scriptie de eigenheid van hun kunstpraktijk te laten doorschemeren.


De Jury scriptiekunst.org 2021 heeft dit jaar besloten één hoofdprijs (een iPad) en drie aanmoedigingsprijzen (een wat bescheidenere iPad) uit te reiken.

De hoofdprijs gaat naar een scriptie die unaniem geloofd werd om haar bijna adembenemende grondigheid:
SHAPES OF SINCERITY. Exploration of The Concept of Sincerity in the overview of Soviet Architecture.
van Daria Murashkina (Master Interior Architecture, Maastricht Institute of Arts).

We proberen deze winnende scriptie in boekvorm op beperkte oplage, uit te geven.

SHAPES OF SINCERITY stands out by its thorough research, the abundance of relevant and exciting illustrations and the appealing design. The jury was fascinated by the intelligent relations that were made between a very “human” attribute such as “sincerity” and architecture. The language is rich, articulate and quite dense. It is frankly a tough read, but rewarding for the reader who does the effort.
This feels very much as a thesis at (or even above) a master level and almost unfair to the bachelor theses who have way less time for their research. But even among its peers, this thesis stands out in the maturity of its research. It feels genuinely personal and engaged, although unfortunately a tangible connection to the artist’s practice remains out of scope. One keeps wondering: how does the sincerity of her design look like in her artistic practice? As a thesis it is undeniably thorough.

Daarnaast heeft de Jury scriptiekunst.org 2021 besloten drie aanmoedigingsprijzen uit te reiken:

De prijs voor een maatschappelijk geëngageerde kunstpraktijk als scriptie gaat naar:
OMI WINKT
van Leah Schulze. Design opleiding Maastricht Institute of Arts

OMI WINKT documents meticulously the design of an interactive ‘toy’ for people suffering from dementia. Leah Schulze starts his research from a personal need: to interact with her grandmother suffering from dementia. The thesis is very thorough in its research and documents all the design process as well as the final product convincingly. The link with the engaged artistic practice of the student is obvious. The design of this thesis is functional and feels appropriate for a subject in the social/medical sphere. That could also be a point of critique: the convincing tone of the thesis borders at times on promotional talk. Luckily, this is overshadowed by the personal approach and well-written journal. One really hopes this interactive toy will become a succes.

De prijs voor een object als scriptie gaat naar:
Nu pas leert ze dat topjes van ijspegels ook zacht kunnen zijn.
van Sarai Erkens (Part Time Docent&Regie opleiding Toneelacademie)

Hoe zacht en ontroerend deze scriptie ook is, ze bleek best polariserend binnen de jury, met hevige voor- en tegenstanders vanuit verrassende hoeken. Als een zorgvuldig vormgegeven pakketje met foto’s, tekeningen, brieven en een steentje zo’n rumoer teweeg kan brengen, dan moet er toch iets bijzonders gebeurd zijn. De scriptie prikkelt discussie. De authentieke ontroering van een meeslepend, persoonlijk onderzoekstraject werd bejubeld. Tegelijkertijd was er hier en daar stevig voorbehoud voor het gebrek aan externe onderzoeksbronnen en de kinderlijke vormgeving. Het scriptie-object daagt de lezer uit om positie in te nemen over de eigen verwachtingen en smaak. Kan dat wel, zo’n persoonlijke zoektocht als scriptie? Ja, dat kan.

De prijs voor een medium als scriptie gaat naar:
Elke wolk heeft een naam
van Finn Borath (Performance opleiding Toneelacademie Maastricht)


Lecture Performance Finn Borath from Finn Borath on Vimeo.



Het luchtige gebruik van het online medium stemt meteen vrolijk. Vanuit een persoonlijke fascinatie gaat de auteur graven in de (meta)fysica van wolken. Waar het allemaal wat te technisch wordt, gaat de auteur daar wat sneller door - letterlijk, als in ‘je kan het ook zelf googlen als je wil’. Daar blijft de jury wat op haar honger zitten: het onderzoek had nog dieper kunnen graven en haar bronnen explicieter kunnen prijs geven, al was het maar in de credits. Het medium van de online lezing (resp. het youtube kanaal) wordt op de hak genomen: een fake ruimte als achtergrond (die dan een foto van de fysieke opnameruimte blijkt te zijn), een ietwat shabby blue-key en dito illustraties. Tegelijkertijd kom je ook echt iets te weten over wat ons zo eindeloos kan fascineren aan die ongrijpbare wolken. En wat dat kan vertellen over de kunst van kunst.


De jury scriptiekunst.org 2021 bestond uit:
Jasper Coppes, Anne Geene, Marcel van der Klink, Anna Luyten, Peter Missotten, Arjan de Nooy en Ulrike Scholtes


SHAPES OF SINCERITY
OMI WINKT
Nu pas leert ze...
Elke wolk heeft een naam